روش های درمان سیاتیک
نوشته شده توسط : dr samadian
درمان سیاتیک

سیاتیک

یکی از شایع‌ترین ناراحتی‌های ناحیه کمر، تحریک عصب سیاتیک است که گاه حتی مبتلایان را از انجام ساده‌ترین کارهای روزمره نیز باز می‌دارد. چه این درد یک درد مبهم یا یک احساس سوزن سوزنی شدن ملایم یا احساس سوزش باشد، می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که فرد مبتلا را از ادامه حرکت ناتوان کند.

عصب سیاتیک پا یکی از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بدن و در ناحیه پایین ستون مهره ها قراردارد. درد سیاتیک هنگامی اتفاق می‌افتد که عصب سیاتیک در اثر التهاب یا آسیب فیزیکی، تحت فشار قرار می‌گیرد. این درد می‌تواند فقط در یک طرف بدن و یا در هر دو طرف آن باشد و نیز می‌تواند باعث بی‌حسی و ضعف اندام‌ها همراه با درد عضلات و مفاصل شود.

روش های درمان سیاتیک

درمان سیاتیک

کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمرس گرم یا سرد اولین نکته برای درمان درد و التهاب سیاتیک است. تنش عضلات ممکن است روی عصب سیاتیک فشار وارد کند؛ در نتیجه، می‌تواند سبب بروز درد سیاتیک شود. کمپرس گرم می‌تواند به شما کمک کند که به طور قابل‌توجهی تسکین پیدا کنید زیرا با استفاده از گرما عضلات منقبض شده، شل می‌شوند. کمپرس سرد نیز در کاهش تورم در اطراف عصب و کاهش درد موثر است. شما می‌توانید یکی در میان درمان گرم و سرد را استفاده کنید. به این ترتیب که با کمپرس گرم شروع کنید و سپس کمپرس سرد را اعمال کنید.

ماساژ

ماساژ دادن نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است، به ویژه اگر عامل آن گرفتگی عضلات باشد. روزی یک مرتبه ماساژ دهید. ماساژ برای تسکین درد ناشی از اسپاسم عضلانی موثر خواهد بود. علاوه بر این، به بدن شما کمک می‌کند تا آرام شود، تنش را آزاد کند، گردش خون را افزایش دهد و محدوده‌ی حرکت را تحریک کند.

درمان سیاتیک دارو

دارو

داروهای مسکن و ضدالتهابی می‌توانند به کاهش درد و گرفتگی کمک کرده تا شما بتوانید حرکت کرده و تمرینات ورزشی را انجام دهید. انواع مختلف داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک که به آن‌ها داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی گفته می‌شود وجود دارد. این داروها شامل آسپیرین، ایبوپروفن (موترین، آدویل) و ناپروکسن (آلیو، ناپروسین) می‌شود. شل کننده‌های عضلات مانند سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) ممکن است برای کاهش اسپاسم عضلات که همراه با درد سیاتیک به وجود آمده است تجویز شود. البته این داروها ممکن است در برخی از افراد باعث گیجی شوند. متناسب با سطح و شدت درد، داروهای تجویزی ممکن است در دوره زمانی شروع درمان مصرف شوند.

ورزش و تمرین

یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک انجام تمرین‌های ورزشی است  .ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی و نرمش‌های کششی ملایم در تسکین شدت علائم و تقویت عضله‌های نگهدارنده‌ی پشت بدن و درمان عصب سیاتیک مؤثراند. اگرچه استراحت مطلق و دراز کشیدن در تخت تسکین موقت درد سیاتیک را در پی دارد، استراحت طولانی مدت غالباً مضر و غیرضروری است.

تزریق در ستون مهره‌ها

اگر دیگر روش‌های تسکین درد کارآمد نباشند، پزشک عمومی بیمار را جهت انجام تزریق داروی بی‌حسی موضعی و/ یا کورتیکواستروئید درون ستون مهره‌ها به یک متخصص ارجاع خواهد داد.مسکن‌ها و ضد التهاب‌های قوی در این تزریق مستقیماً وارد ناحیه‌ی ملتهب اطراف اعصاب ستون فقرات می‌شوند تا از فشار روی عصب سیاتیک بکاهند و درد را موقتاً تسکین دهند.

اگر درد سیاتیک شدید باشد، می‌توان از تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کرد. داروی تزریق شده بر خلاف داروهای خوراکی مستقیماً به ناحیه دردناک در اطراف عصب سیاتیک می‌رسد و در آنجا التهابی که باعث بروز درد شده است را کاهش می‌دهد.

ازون تراپی درمان سیاتیک

اوزون تراپی

در روش اوزون تراپی از دستگاه‌های مولد اکسیژن برای تولید مولکول‌های اوزون با گرید پزشکی استفاده می‌شود. این مولکول‌های اوزون را می‌توان به صورت تزریق داخل وریدی به جریان خون وارد کرد و یا مستقیماً از طریق تزریق زیر پوستی به داخل بدن فرستاد. اوزون موجب بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های آسیب‌ دیده و نهایتاً کاهش درد می‌شود.

فیزیوتراپی

هدف از درمان‌های فیزیکی یا فیزیوتراپی ورزش‌هایی است که به کاهش درد سیاتیک و کاهش فشار بر عصب کمک کنند. برنامه ورزشی اغلب شامل تمرینات کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری عضلات ران‌ها و تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی می‌شود.

جراحی

خوشبختانه انجام عمل جراحی به ندرت برای درمان سیاتیک ضرورت می‌یابد، اما در صورت نشأت گرفتن آن ازعللی چون فتق دیسک یا سرخوردگی دیسک، مقاوم بودن علائم در برابر گونه‌های درمانی دیگر یا تشدید تدریجی علائم توصیه می‌شود.




:: برچسب‌ها: بهترین جراح مغز و اعصاب , بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب , بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب تهران , داروی درمان سیاتیک , درمان خانگی سیاتیک , درمان سیاتیک , درمان سیاتیک با داروهای گیاهی , دکتر محمد صمدیان , طول درمان سیاتیک , متخصص مغز و اعصاب , ورزش برای درمان سیاتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: